Tuesday, March 31, 2009

Lærere - Ta Ansvar!

En 6 år gammel gutt i Skåne ble utsatt for å bli teipet igjen i munnen. Da 6 åringens mor kom å hentet gutten hadde han tisset på seg og var svært forskremt.
Da moren klaget til utdanningssjefen, hun blir bedt om å vurdere å flytte skole.
[Les Mere]

En sak har flere sider, selvsagt. Det som kommer frem i media er sannsynligvis bare en brøkdel av helheten. Greit nok, men jeg er opptatt av psykisk helse og av rettferdighet.

Jeg blir mildt sagt forbannet når mennesker som har problemer på en skole, blir bedt om å flytte til en annen skole. Tross alt, det må gå an å gjøre noe tiltak på skolen internt. I dette tilfellet så har de sikkert prøvd det, men moren til eleven vil ha strengere reaksjon.

Hva tror du skjer når barn utsettes for systematiske straffe metoder i lignende tilfeller?
I bestefall så gjør eleven det aldri igjen, i verste fall får barnet psykiske problemer som følge.
Jeg er 100% for at skolen skal ta seg av en del av oppdragelsen. Uansett om man vil eller ikke så kommer det som en naturlig konsekvens.

Å lære elever og barn læren om konsekvenser er veldig god læring. Det å lære et barn frykt er dårlig læring. Før i tiden var det lærer vs elev. Det funket sikkert bra i denne tiden, tross alt brukte man et annet følelses spekter, siden psykisk helse ikke var et åpent forum. Men jeg skulle ha likt å visst hvor mange som slet i ettertid.
Hvor mange som ble rådet til å ta "praktiske fag fordi teori ikke er noe for deg".
Mens sannheten var kanskje annerledes, skolen så ikke potensial, men begrensning.

Kanskje er dette tilfellet på denne skolen i Skåne, de ser ikke potensialet men begrensning?
Her har jeg altfor tynt grunnlag for å uttale meg. Dette er heller ikke poenget mitt.
Mitt poeng er at det å gjøre "ting som ikke er bra" eller vise til dårlig oppførsel er også god læring. Det er et kjempepotensial for å lære dette barnet forskjellen på rett og galt.

Bruk dette potensialet.

2 comments:

  1. Foreldre som ikke har klart å lære barna sine folkeskikk, det er det som er problemet, det er så mange drittunger som bråker bare for å bråke, fordi det er morsomt, de bruker det faktum at voksene ikke har lov til å løfte en finger mot de.
    Og når noen faktisk gjør det, så blir de så redde ogh forferdet at verden detter i hodet på dem.
    Da jeg var liten fikk jeg deng av både fatter og lærer hvis jeg ikke gjorde som jeg ble fortalt, idag driter unga i hva du sier, for de vet at det ikke er lov å "ta" de.

    Jeg mener at respekten for læreren må tilbake, la læreren få være skummel, la unga vite at hvis jeg ikke gjør som jeg blir fortalt så gjør det vondt.

    ReplyDelete
  2. 6år,,. Vi må huske at eleven var 6år. Disse lærerne burde ha mistet retten til å jobbe med barn for bestandig, og rektoren burde gå ettersom han tillot at psykisk ustabile lærere kom på jobb

    ReplyDelete