Thursday, March 19, 2009

Samvittighet til salgs.



Nrk krever å få 50 millioner kroner etter en Tv aksjon i 2002 [Les Mere]

Veldedighets organisasjoner over hele verden kjemper for ganske like saker, fred, forskning, dyr, rettigheter, miljø osv.
Det har nok skjedd en god del sensasjoner med hjelp fra disse veldedighets organisasjonene, men når man ser på de ulike organisasjonene så må det jo koste en del å drifte?

Klart det, Røde Kors trenger logisk nok mere penger å drifte enn f.eks McDonalds sin Barnas Hus prosjekt. Men det går på prosjekt størrelse og hva forskjellige organisasjoner bruker som middel.
Røde Kors har utstyr som skal driftes, kjøpes inn og vedlikeholdes, barnas hus har et hus med innhold som skal driftes. Det blir veldig opp til deg hva du vil støtte og hva du synes er en fair deal.

Men hjelper veldedighets organisasjoner egentlig?
Det finnes en teori om at det må finnes veldedigihets organisasjoner for å tjene mere penger i vesten og kontrollere verdensmarkedet.
En fryktelig drøy teori, men det å hjelpe andre er noe vi er veldig flink til i Norge, hvorfor skulle vi ikke gjøre det?

Jeg har lenge kjøpt blader som =Oslo og Sorgenfri. Blader som går rett i lommen på mennesker uten hjem, mennesker som ikke vil leve etter den generelle normen, alkoholikere, narkomane og mennesker som tenker selv. Et kjempeflott tiltak, men ofte føler jeg at jeg kjøper dette for å kjøpe meg samvittighet.

Jeg støttet redd barna og har vært med på en god del underskrift kampanjer for Amnesty international. Noen ganger funker det, andre ganger ikke.

De står ute på gatene og samler inn penger, spørr om du vil være med å redde verden.
Men gjør man egentlig det? Selv om det er flotte tiltak så føler jeg selv at jeg hjelper verden mye mere når jeg kjøper kaffe fra Cup of Excellence. En organisasjon der verdens beste kaffe blir lagt ut på verdensmarkedet, der hvor kaffen går ut på anbud. Er ikke det bedre enn, 1 krone til bonden som går til administrasjon og drifting av tilskuddene?

Jeg synes Nrk gjorde et godt statement med å kreve tilbake penger fra Atlasalliansen.
Fordi kontrakten sa noe om at pengene skulle brukes innen 5 år, det er ikke gjort og 50 millioner står på bok. Da må det enten stå bak en veldig god argumentasjon for at pengene er der, hvis ikke så er det bare å betale tilbake.
Men, hva skal Nrk bruke pengene på? Er det bedre at det går rett i lommen på Nrk?
Da vil jeg heller at Atlasalliansen skal få pengene. Tross alt så synes jeg de gjør en bedre jobb enn Nrk.

No comments:

Post a Comment