Friday, March 13, 2009

Skjerpings.




Politiet i Nordmøre og Romsdal har mildt sagt skutt gullfugelen (les mere).






Oktober, 2005 blir to menn til 5,5 og 3,5 år for å ha smuglet narkotika inn til Norge.
Saken kommer opp i rettsalen og fem år, syv rettslige runder etter gjerningen blir gjerningsmennene frifunnet. Hvorfor? Fordi politiet hadde spilt et urent spill.

Rettferdighet er rettferdighet og jeg er glad for at dette finnes. Men å spille opp til provokasjon som offentlig tjenestemann er ingen tjent med. Lovens lange arm skal være der for å holde ro og orden. Det å begynne å provosere og spille et skittent spill er langt over streken.

Dette er Norge og det finnes ikke noe spillerom for å leke Miami Vice for hverken politi, vektere eller annet ordensfolk. Det er meg langt i fra uhørt at slike situasjoner i det hele tatt blir utført.
Vi prøver å ha et system for rettferdighet, hvor alle skal føle at de blir rettferdig behandlet.
Jeg godter meg når jeg ser at disse menneskene blir frifunnet, fordi det er rettferdig.
Men jeg håper disse tjenestemennene får sin straff også.

Det finnes ikke noe spillerom for slikt og heller ingen unnskyldning.
Jeg håper disse menneskene ikke gjør dette igjen, på den andre siden vet jeg at slike ting skjer stadig vekk.

Hvor blir det av vårt kjære politi når de skal håndheve loven?
Jeg har lenge ment at det å fakke lille gutt på hjørnet med et gram hasj blir bare for dumt.
Skal man nå bunnen i en sak så må man omfavne et helt prosjekt, utføre dette riktig og ta alle bakmenn. Men når man finner en nøkkel for å komme inn i dette, ja så bobler entusiasmen over til å spille på feil side av loven.

Kanskje skyldes dette at de ikke er trent nok i disse saker.
Eller en mangelfull evne til å dømme riktig. Uansett så er det ikke greit å spille et urent spill.

Skjerpings

No comments:

Post a Comment