Wednesday, February 25, 2009

31 Åring sparket til døde. Straff = 4 år.

En mann i Oslo ble sparket til døde av to polske bygningsarbeidere.
Det hele hadde startet med at offeret hadde skrapet borti bilen til de to polske mennene.
Konsevensen: offeret døde.

Den ene mannen fikk 4 år fengsel for dette.

Etter mitt skjønn er dette sunt og en bra straff. Tross alt døde mannen av skadene.
4 år fengesel for provosert vold er et skritt i riktig retning.
Hvorfor skal dette være så galt?

Tross alt å "banke vettet av noen" er en straffbar handling.
Hvis det er slik at offeret hadde skrapet opp denne bilen, så er det ikke uprovosert.
Så der har det skulle vært en mildere dom, men på den andre siden DET ER EN BIL.
Dette er noe som kan fikses og med litt is i magen så hadde det sikkert gått an å finne en demokratisk løsning. Så 4 år er litt strengt, men med døden som følge av konsekvens så er det helt legitimt.

Det jeg stiller spørsmål ved er hva med andre saker som voldtekt, overgrep og uprovosert vold?
Hvor skal straffe rammen være og hvor hardt skal de straffes?
Med 4 år for provosert vold, kan det jo tenkes at 16 år for overgrep er sannsynlig.
Men det er det ikke. Hvorfor ikke?

Jeg har fått nok av ubesluttsome lover. Det skulle ha vært enten eller.
I andre land får man straff for hva man har gjort. Stjeler du får du 4 år samme hva årsak skulle være. Hvorfor kan ikke lovene våres være det samme?

Da tenker jeg igjen. Det er jo ikke rettferdig. Alle former for kriminalitet er ulik og bør behandles ulikt. Dettte fordi kriminalitet har forskjellig bakgrunn. Det finnes mange måter å angripe denne rettferdigheten på, men rettferdighet er noe vi har krav på.
Din menneskelige rett.

Så er da dette rettferdig?
Utifra hva man kan lese i avisen. Ja, hvorfor ikke. Tross alt jeg kjenner ikke alle detaljer.
Det kan være en bakgrunn som de polske arbeiderene hadde før dette?
Det kan være sakens utartelse?

Det jeg ønsker i dette landet er rettferdighet. Kan vi straffe folk hardere for hva de gjør så er dette et kjempe stort pluss. Strengere lovverk er noe jeg mener vi har godt av.
Så utifra det jeg leser så er 4 år for å ha drept et menneske på dette grunnlaget, Rettferdig.

Les Artikkel I Dagbladet.

No comments:

Post a Comment