Thursday, March 5, 2009

Et tyvtitt inn mot fremtiden

Skal vi få bukt med narkotika problemet må vi ta det ved gressroten.
Det er få som kan frukte av de narkomane når de står på forskjellige kjøpesentre, gatehjørner, midt i gata eller hvor de nå skulle befinne seg. Å ta en ungdom med 1 gram hasj er mere holdnings skapende arbeid enn å bekjempe narkotika.
Narkotiske stoffer vil alltid flyte rundt. Sånn er det bare.

Vi må se litt større på det. Jeg er en forkjemper for offentlige sprøyterom og tom. heroin på statens regning. Vil folk forbedre seg så skal de få en sjanse. Det hjelper like lite å si til en narkoman at man må ta seg sammen som å si til en schizofren person at han må ta seg sammens.
Narkomani blir i dag kategorisert som en sykdom og ikke dårlig oppførsel.
Dette er et skritt nærmere der vi skal være, men vi er langt i fra mål.

Det å flytte på narkomane har vist seg gang på gang å være en ganske idiotisk idè.
Ikke funker det og det hjelper heller ingen.

I Dagbladet skriver de om at beslag mot det narkotiske miljøet i Stavanger og omegn.
Dette er en tyvtitt inn i fremtiden. Skal vi skape holdninger som sier at dette total forbys så må vi ta hele gjengen.

Jeg selv har delte meninger om rusproblematikken. Jeg har venner som ruser seg på hasj og gress. De fungerer fint i jobbsammenheng og er blandt de flotteste menneskene jeg kjenner.
Det er ikke unormalt å ta seg en tjukkas hver dag.
Skadelig kanskje, det ødelegger din psyke på sikt.
Noen blir dårlige og tom. får varige mèn etter første gang, noen takler det kjempefint.
Folk er forskjellige og det skal man ha respekt for. At 13 åringer går å tar seg en tjukkas er for meg et dårlig tegn. Kanskje et skrik om hjelp, men da vi var i ungdomsskole alder drakk vi hjemmebrent. Vi var bøtte dritings hver helg og det var en herlig følelse. Vi ante ikke konsevensene.

Det finnes en god dose direktører, selgere, advokater osv som tar seg en stripen kokain sammens med lunsjen sin. Det finnes flere yrkesgrupper hvor rus er en del av hverdagen for å "holde ut". Dette en en skummel utvikling men det foksueres alltid på de mindre grupperingene.
Er det pga av penger? Er det fordi de er høytstående personer? Er det fordi vi ikke tror de gjør slikt? Det kan spekuleres og skapes synsing i lange baner.

Det å være et menneske har mange aspekter ved seg. Å bruke lettere narkotiske stoffer kan være inngangen til tyngre stoffer.

I Dagbladet i dag skriver de om en stor aksjon hvor de har pågrepet 29 mennesker.
Blandt disse var 13 av dem mindreårige.

I fremtiden håper jeg politiet fortsetter med slike saker, å ta bakmennene istedetfor en stakkarslig liten rocker med en klump i innerlomma. Tross alt det finnes mange voksne personer som bruker hasj og gress ute i verden. A andre land er dette svært så vanlig.

Jeg vil ikke anbefale noen å bruke narkotiske stoffer. Men prinsippet her er ikke om hasj er farlig eller ikke, prinsippet er om alle aldersgrupper skal ha tilgang til dette.

Misforstå meg den som vil, men slike aksjoner er tidkrevende og ressurs krevende.
Jeg håper i all sanntid at vi kan fortsette å ta bakmenne hvis vi skal få bukt i problemet.
Ellers så kan vi likesågodt gi opp og legalisere hele problematikken.

Om jeg er for eller mot narkotiske stoffer er en annen debatt.
Spørsmålet her er kontroll og det å selge narkotika til hvem som helst er langt fra ideelt.
Derfor støtter jeg politiet i denne saken.
Jeg håper de klarer å få middler til å fortsette aksjoner mot disse miljøene slik at vi kan få tilbake en viss kontrol over situasjonen.

No comments:

Post a Comment