Tuesday, February 24, 2009

Nav - Et feilgrep.

Nav er i vinden om dagen og seiler i storm, uvær og orkan.
Det finnes få statlige etater som får gjenomgå så mye motvind for å tilby sine tjenester.

Jeg har vært i kontakt med Nav flere ganger, men aetat var de jeg hadde mest kontakt med en gang i tiden. Nav står ovenfår en vannskelig oppgave.


Det er finanskrise, alle skal ha penger og ingen har tid eller kapasitet til å vente. Alle vet at slumrer du for lenge med å betale dine regninger så blir det represalier i form av mere å betale.
En vond sirkel som ingen burde ha hengende over seg.

En kan føle seg ganske maktesløs når man står til råd for makta.
Å se alt man har bygd opp gjennom tid miste glans fordi de offentlige ikke har tid til deg er en bitter og trist affære. Enda mere sjokkert kan man bli når man ser på dine rettigheter.
Sender du inn en klage til Nav på deres service kan det ta opptil 6 måneder før du får svar.
Hadde dette vært min bedrift hadde vi vært konkurs. Hvorfor skal det offentlige være annerledes. Det kan virke som staten Norge har skutt seg i benet med å spare penger.
Det skal spares og innskrenkes på alle ledd.

Å drive sykehus, trygd, sosial og andre tjeneste ytende tiltak er et gode vi får ved å betale skatt.
Det er noe vi som lever og vil skape en fremtid i dette landet ikke spøker med.
Du kan spørre hvem som helst og de fleste vil si at velferd er det vi liker å betale skatt for.
Men alt står for kollaps. En regel står i veien for den andre og når det går mot løsning så forandrer reglene seg. Hvem kan forholde seg til noe slikt?

Jeg fant et eksempel på dagbladet hvor Nav ikke skjønte sine egne regler.
Dette er helt greit, har de sagt en ting må de stå for det.
Er det en ting jeg ikke liker med landet mitt så er det de offentliges arrogante holdning.
La oss si at du har rotet med skatten, da må du betale. Men roter de, så er det unnskyld og ikke noe mere enn det. Hvorfor skal vi straffes og ikke de?

Jeg har dessverre liten sympati for Nav. Hadde jeg vært direktør der hadde jeg tatt av meg hatten og gått. Det finnes tid for ettertanke og tid for handling. Nav må handle ved å bevise at dette kan de gjennomføre. Dette er noe som de skal stå sammen for å løse.

Byråkratiet er kanskje den dårligste handlingsløsningen som finnes.
Hvorfor ikke begynne å handle. Tross alt, man må bryte regler for å komme dit man vil.
Noen gang må man ta et menneske for å være et menneske.
Det finnes ingen kur mot penger, men det finnes middler som kan hjelpe deg videre.

No comments:

Post a Comment