Monday, March 9, 2009

Siv Jensens Facebook

Siv Jensen har diverse kommentarer som går rett i strupen på innvandrere postet i sin facebook profil (les mer).

Det finnes kommentarer som er fryktelig fremmed fientlige og viser lav samfunns forståelse.
Her blir det f.eks sagt at Norge var bedre før innvandrene kom. Et helt håpløst arrgument som ikke hører hjemme noen plass. Jeg er såklart for en saklig debatt om innvandrere.

Vi skulle ha hatt en mere restriktiv innvandringspolitikk, men ikke på grunnlag av misforståelser og lite kunnskap. Vi har en del kunnskap om innvandreresom noen mennesker ikke er helt enige i.
Men er FRP sin innvandrins politikk så forferdelig bra da?
Tenk på alle godene vi har fått ved å ha innvandrere her. Vi har mennesker som ikke feirer jul, men har annen høytid som feires. Det medfører et større spekter av arbeidskraft og et mere bærekraftig samfunn. Vi har mennesker med forskjellige livssyn og kulturer, det skaper en bedre verdens forståelse.

Det handler ikke om muslimene, isamlaistene, jødene osv. De er like mye mennesker som oss.
Det handler om fremmedfrykt og liten forståelse.

Tro meg jeg er ikke et naivt menneske som tror at det å betale vår nye landsmenn med masse penger for at de kommer hit løser noen ting. Det handler dessverre ikke om hvor mye penger de får. Det handler om hvor mye respekt vi gir dem, og hvor grensen for spillerommet går.

Jeg vil gjerne ha mennesker fra hele verden her. Men vi må ha visse grenser.
Debatten blir da om hvor grensene skal gå. Hijab eller ikke.
Jeg frykter det er de som stemmer FRP som reiser på charter tur og klager fordi ingen kan prate Norsk. Litt krass kritikk, men såpass får man tåle.

Frp er de vellståendes parti. Ønsker du egentlig at sykehus oppholdet ditt skal komme som en regning i posten med finansierings plan? Ønsker du egentlig at private foretak skal drifte våres veier? I såfall fører dette til mere bompenger ikke mindre.
Ønsker du egentlig billigere bensin? Noe som styres av verdensmarkedet og i vær økonomi har mye å gå på enda. Jeg klarer ikke å bli enig, men jeg er enig i å være uenig.

Tibake til saken. Det å være en politiker er ofte å styre hva folket skal tenke.
Hvordan folk praktiserer dette er ulikt. Men at Siv Jensen vil ha disse kommentarene i sin profil er utrolig dårlig markedsføring. Tross alt de er jo fremmedfiendlige.
Hva med å slette disse og si at man kun vil ha saklige kommentarer.
I beste fall så er hennes mening bak dette å skape åpen debatt og stå for den frie tale.

Men usaklige utspill som at innvandrere er en pst og en plage er ganske så fjernt og mangler saklig innhold. Det å innvitere til debatt er både vell og bra, men det trenger grenser.
Man kan ikke gå ut i tabloidene og si at det Norske veisystemet er kjipt. Det er mangelfullt og hører ikke hjemme andre steder enn i din egen stue.

Det handler ikke om de, disse, dem, oss, vi, dere, osv. Det er ikke innvandrere VS Nordmenn.
I såfall skal vi kritisere og tenke slikt så må vi også gå på oss selv.
Det handler om at et menneske er et menneske.

2 comments:

  1. Liker at du er nøytral! Skulle ønske at Siv Jensen sluttet som politiker, ho skaper meir strid enn dei andre politikerer. Med slike politikerer som Siv får vi store konflikter. Eg er sjølv innvandrer, men eg kan sei at eg er minst like norsk som alle andre her i landet. Det kan eg sei fordi eg er godt integrert i det norske samfunnet, men også fordi eg kom til Norge når eg var ung og vokste opp her i landet. Eg liker ikkje å høre at Siv kan kalle meg "pest og plage" eg kommer til å tene inn alt staten har brukt på meg.

    Folk i Norge må ikkje vere redde for at innvandrere skal tømme Norge for penga. Når eg kommer i arbeid så kommer eg til å betale nok skatt som vil betale tilbake alt det staten har brukt på meg, og enda meir. I dag er eg student. Vist det skal vere ytringsfridom i Norge så burde folk skjønne at ifølge lover så har muslimane, ateista, kristne, budhista o.s.v samme lover i Norge. Man skal kike opp i "Norges lover" for å finne ut kva som er rett eller galt. Vist det skal vere lov med kristne skoler, da skal det vere lov med muslimske og, men statlige aparat skal sefølgelig bestemme korleis utdanningssystemet skal vere. At innvandrere som går på muslimske skuler ikkje blir intigrerte er feil. Vist man innfører ein muslimsk skule så skal det norske språket brukest i undervisninga, og dei vil ha vanlige fag, men istedenfor kristendom vil dei ha "Islam", istedenfor "kristent møte" vil dei ha "bønn".

    I slike skoler bør det vere norske statsborgere i administrasjonen, og folk som har den rette utdanninga til ein slik jobb. Eg trur at mange er redde for at muslima skal komme i høgare stilinger og misbruke makta. Framand frykt får oss til å tenke på det verste, og den utelukker det positive. Eg kommer fra eit land som endet opp i ein strid mellom muslimar og kristne, og framand frykt kan øydelege syn på andre mennesker. Derfor anbefaler eg alle som tør, eller har mot til å finne seg ein venn fra utlandet, bli godt kjent og diskuter ulike saker, kanskje vil du forandre dine meininger eller vil du få din utenladske venn til å tenke annleis.

    Å få vekk framand frykt er umulig. Den vil alltid vere der, men det er lov å dempe den eller å få den ned over tid. Norge er det beste landet eg kunne ha budt i, men eg ser at mange er misfornøgde. Innvandringer står også for ein god del konflikter i Norge og det er fordi dei ikkje er integrert i samfunnet, men eg synst at FRP gjer det verre. Integrerings politikken for FRP føles som tvang, og den fører ikkje til større integrering, men meir konflikter.

    Derfor kommer eg aldrig til å stemme på FRP! Med FRP i toppen kan vi få ein revolusjon i Norge, store forandringer over kort tid. Det har aldrig enda positivt i historien . Rådet mitt til deg som er der ute, som er innvandrer eller født i Norge lyder slik: "eg vil at dere skal ofre litt av det dere brenner for og prøve å ta imot nye teoriar og normer." For dei som trur at innvandrer skal tilpasse seg fort og inntegrere seg ved å ikkje ha ein norsk venn og uten støtte fra samfunnet, da vil stakkars innvandrar søke til ein getho der han føler seg velkommen.

    Det er ikkje lett å få eldre utlendinger til å gji slipp på alt dei har stått for og ta imot nye regler og normer, men det er lettare for ein utlending å ta imot nye regler og normer vist dei er i eit got miljø der dei føler seg trygge, og er fri til å seie sine meininger.

    Så eg blir faktisk såra når Siv kan finne på å sei noke sånt, men eg skjønner også at ho kan seie noke sånt. Det er normalt, eg vil at vi skal vere litt unormale og få vekk framand frykt. Sorry vist eg har mange skrive feil, eg ender opp med å skrive feil når eg skrive ned mine tanke referater, eg har ikkje tid til å rette på innleget mitt, og eg håper at andre kommentarer ikkje vil handle om min dårlige gramatikk.

    MVH Kosta Stanic

    ReplyDelete
  2. Det er super flott synspunkt. Personlig støtter jeg deg 100%. Du har gode poeng og flotte løsninger på problematikken.

    Alle får vel litt skrivefeil når vi blir litt engasjert. Men det viktigste er poenget ikke hvordan du skriver det, men hvordan du uttrykker det. ¨

    Jeg har selv kamerater som er av utenlands opprinnelse og de er mer Norsk enn meg som er rotekte Norsk. Jeg stemmer for et multikulturelt samfunn ikke et ensidig samfunn.

    Takk for kommentaren:-)

    ReplyDelete