Sunday, March 15, 2009

Trygdesnylterene Skal Under Lupen.





"Tuller Du Med Skatten Min, Så Tar Jeg Trygda Di"
Arbeids og velferds etaten skal fange opp de som ikke jobber, er late og tar i mot trygd for så å tjene penger svart [les mer]








Arbeids og velferds etaten i Norge er lei av at antallet uføretrygdede går oppover i statistikken i stedet for nedover. Nå skal de taes og bli straffet deretter.

Sammenligninge i Norge med andre OECD-Land viser at vår statistikk går oppover i kurven, istedet for motsatt.

Hvor går grensen til hva som er misbruk og hva er rett bruk?
Arbeids og velferds etaten mener at en sykemelding er siste utvei.
Ofte er sykemelding ofte et alternativ til behandling.
Når behandlings køene står langt oppover veggene, vil da staten ta i fra deg pengene?
Det tviler jeg på. Men snylter du på godene dine så får du straff.
Fair deal.

Altså, som Carl I. Hagen sa en gang: Jeg vil ha slutt på unnasluntring.
Da må vi nesten definere unnasluntring. Hva er egentlig denne tematikken og hva innebærer det? Jo unna sluntring er mennesker som ikke makter å arbeide.
Men det finnes som regel en grunn til dette. Mange er kansje deprimerte, noen har biopolare lidelser, negative erfaringer og mange andre grunner.

Hvorfor kan ikke staten rydde opp i dette i stedet?
Noen ganger er det lettere å ta i fra noen goder, enn å rydde opp.
Selvsagt er jeg enig i at trygdemisbruk må straffes. Men det å nyte av en gode man har som semfunns delaktig er en rett man har i dette priviligerte land. Hvorfor skal man ta disse?
Nå håper jeg ikke dette er planen til arbeids og velferds etaten, men at de skal skjerpe inn synes jeg høres ut som et dårlig tegn.

Jeg er en av de som er glad for at vi betaler skatt. Tross alt så gir jeg noe til samfunnet som andre og tom. meg kan dra nytte av hvis det skulle skje noe. Det snakkes om at det har vært alt for lett å få trygd. Muligens er dette sant. Tross alt hvor skal grensen gå?

Men det å gi de som skulle ha fått trygd riktig trygd er heller det som skulle vært fokus.
Men her fokuserer de på å ta trygd, ta de som misbruker trygden.

Hvorfor kan de ikke foksuere på at de som skal ha trygd skal få dette fortest mulig i stedet?
Behandlingstiden hvis man skal motta trygd er langt fra akseptabel.
Kanskje er du så uheldig at du får inkassobrev og en sterk mann som skal ta ting med verdi.

Det at sykemeldingene er blitt høyere tror jeg er heller at vi ikke klarer å følge opp de som skulle ha hatt godene. Vi klarer ikke å levere produktene de egentlig har krav på.
Psykologer, leger, kirurgene, fysioteraputer, terapauter osv er helt rødsprengt.
Hva med å ansette flere og i verksette tiltak som forenkler og ufarliggjør den faglige biten?
Hva med å sette inn sansksjoner i dette i stedet for å legge til grunne at alt er misbruk?

Serlvsagt er jeg enig i at vi må finne en løsning på trygdemisbruk, men jeg synes bare fokuset er helt på vidda.

No comments:

Post a Comment