Thursday, March 5, 2009

Dette lukter losje virksomhet.

Kenneth Wayne Morris drepte et annet menneske under et ran utført i 1993 [Les Mere].
Han ble dømt til fengsel og fikk dødsstraff. I sakens rapport publisert av Texas Department Of Criminal Justice sies det at de hadde brutt seg inn i en leilighet. I denne leiligheten hadde de spurt om James Adams hadde noe våpen liggende. Det hadde han sagt at han ikke hadde.
James Adams ville gi dem det de trengte. Han ga Kenneth Wayne Morris pengene.
Kenneth Wayne Morris var ikke alene han hadde med to medskyldige.
Kona til James Adams hadde gjømt seg i kleesskapet til situasjonen var over.
James Adams ble skutt fire ganger for noe de mener var et kaldt drap.
Kenneth Wayne Morris sa at han ikke mente å skyte ham, men ble ikke trodd i retten.

Kenneth Wayne Morris ble dømt til dødsstraff.
Han ble drept på sin bursdag med en giftsprøyte i Huntsville fengselet.

Det siste han sa var at han viste mye anger og beklaget den smerte han hadde påført James Adams sin familie. Dommeren mente dette var en tilfeldighet.

Jeg klarer bare ikke å forstå dette her. Jeg prøver med min største velvilje å finne frem gode grunner til å dømme denne personen med dødsstraff. Men fatter det fremdeles ikke.

Han viste anger, han beklaget seg, han hadde familie, det nevnes ikke tidligere kriminalitet i rapporten. Hvorfor skulle de drepe ham? Enn hvis det virkelig var et uhell? Det kan ikke jeg ta i betraktning. Men å drepe et menneske fordi han drepte en annen person er altfor barbarisk.

Hva skiller dette og steining av mennesker? Det er helt uforklarelig og ligner i beste fall på et forsøk på å gjennvinne vikingtiden.

Jeg tenker slik. Alle kan gjøre en feil. En feil burde beregnes av personlighet og utgangspunkt for kriminaliteten. Dette er en komplisert prosess jeg beskriver her, men det skulle ikke være umulig.
La oss si det slik. En person som vokser opp med vold har større forutsetning for å utøve vold enn noen som ikke har det. En person som er fattig og lider i nød vil ha større sjanse for å miste huet og utføre økonomisk kriminalitet enn noen som ikke har det. Det er logisk. Det å drepe et menneske er noe som burde bli tatt tak i. Det nevnes at Kenneth Wayne Morris var ruset.
Det er ingen unnskyldning desverre. Jeg har selv vært full og gjort ting jeg angrer på (selvfølgelig harmløst i forhold til dette) men har måtte stå til ansvar for det jeg har gjort. Sånn er det bare.

En sinnslidelse mener jeg er annerledes fordi det kan være en annerledes virkelighets oppfattning. Det må vurderes av sakkyndige. Men å drepe et menneske for å drepe et annet er alt for brutalt og primitivt. Det går tilbake til hevngjerrighet.

Dette lukter en slags losje virksomhet som er ute å straffe noen fremfor en total sannhet om rettferdighet. Det minner om en sannhet hvor rettferdigheten skal vike for hevn.

Tross alt det er 18 år siden dette skjedde. Det finnes ikke noen god argumentasjon på at dette ble gjort for å spare statens penger. Hvorfor gir de ikke ham en ny sjanse?
Det finnes jo kriminalitet som er langt verre enn dette, selv om dette er forferdelig ille.

En rettferdig verden krever retterdighet for alle, ikke enkle løsninger basert på innstinkter.

No comments:

Post a Comment