Monday, March 9, 2009

Snøballer i stedet for å ta liv.

Jeg har fulgt opp saken litt om hva jeg mener om hijab'en som ble brent på Youngstorget, Oslo i går. Jeg støtter denne saken og kan ikke poengtere nok at dette er en invitasjon til debatt. 

Men når det i dag står at Sara Azmeh Rassmussen blir truet på livet, da har man trampet over en grense (les mere)

Det å kaste snøballer fordi noen tenner et symbol som står sterkt er (etter nøye synsing) rettferdig. Alle kan ikke være enige og sånn vil det alltid være. Det er jeg egentlig takknemmelig for. Men det å true noen på livet fordi de har gjort dette er langt over streken.

Det finnes mennesker som har tent bibler, det norske flagg, statsministre og andre symboler, men de blir ikke truet på livet for deres mening. Dette fjerner fokus på utgangspunktet og den frie tale som igjen står sterkt i Norges lover. Hvorfor skal noen true noen på livet for noe slikt?

Det var ikke lenge siden det ble tent Norske flagg i noen deler av verden, fordi noen hadde tegnet Muhammed. Selvsagt var det provoserende, selvsagt ble jeg litt skuffet over disse landene. Men det er greit, karikatur tegningene var kanskje litt over streken.
Kanskje var det litt for langt å gå, siden Muhammed ikke er noe visuelt. 
Litt rart er det jo siden det eksiterer flere bilder av Muhammed tegnet og malt igjennom tidene, men det var en vanskelig konflikt. 

Personlig synes jeg virkemiddelet var veldig sterkt for begge parter og det er greit nok.
Men vi angrep ikke disse menneskene selv om vi kunne ha gjort det. 
Fordi det var ikke meningen det skulle bli annet enn en debatt. 

Så kommer Rassmussen for å innvitere til debatt, noen kaster snøballer for å slukke flammene.
Et fullt akseptabelt statement fra motpart. Så blir hun truet på livet. DER GÅR STREKEN!

Der har man trampet over en strek som kaller de Norsk lover. Å gjøre noe slikt gjør det bare vanskelig for disse personene, intet annet. Det er bra fjernt å gjøre det på denne måten når det er snakk om det noen postet før i denne bloggen (tross alt bare et klesplagg).
Det er langt i fra bare et klesplagg, da ville ikke reaksjonene blitt så sterke.
Hvis det hadde vært noen som hadde brent t-skjortene mine så hadde det bare gjort meg et par klesplagg fattigere, jeg trur ingen på livet for noe slikt.

Det provoserer meg at noen skal ta dette så langt at man trosser loven. 
Dette er et land hvor alle er invitert. Du skal få tro på Muhammed, Jesus, Buddah eller hva du vil. Du skal få et eget sted for å praktisere din religion. Det går på ytringsfrihet.

Jeg vil vise min sympati for Rassmussen og håper at dette roer seg ned slik at vi kan få en demokratisk debatt istedet for krig. FRED.

3 comments:

  1. Snøballkasting kan i første omgang virke "uskyldig". Men hva om det ikke hadde vært snø?
    Da hadde hun blitt steinet, noe som er en helt legitim avstraffelsesmetode i forhold til sharia.
    Tygg på den dere som ikke ser den vinklingen.
    God bedring til dere!

    ReplyDelete
  2. Jeg ser den. Men jeg tror nok ikke planen var å skade henne. Jeg velger heller å være så naiv at jeg tror de ville slukke flammene.
    De kunne jo ha angrepet henne på mange måter, jeg vil nok tro at dette ikke er tilfellet her.

    Takk for kommentar:-)

    ReplyDelete
  3. Snøballkasting er en legemskrenkelse og straffbart i dette landet. Brenning av hijab er ikke straffbart.
    Les deg litt opp på dette "plagget", det er ikke et religiøst symbol, men et politisk. Denne politikken støtter bla regimet i iran, attentattet på Egypts president etc.

    religion/politkk er en privatsak og har ingenting i det offentlige rom å gjøre. Dersom noen finner ut at hakekorset er et "hellig" sybol for dem (dette er jo egentlig solkorset fra uramerikansk kultur) så betyr ikke dette at jeg skal akeptere denne bruken i det offentlige. Likeså med hijab - dette er et symbol som EMD har beskrevet som et kvinneundertrykkende plagg.

    ReplyDelete