Friday, March 13, 2009

Nav Trenger Teknologi.

Andres 65 år har ventet siden 26 Januar på sine sykepenger. De har enda ikke kommet [Les Mer].

Dette er ikke et engangstilfelle kjære Norges befolkning.
Det tar tid å få hjelp i Nav og penger kommer hvis du er heldig i siste liten, blir fristene forskyvet havner du laaaaangt bak i rekkene.


Jeg velger å tro at den store utfordringen i Nav ligger i lovverket.
Det var lettere før når det var trygdeverk, aetat, jobbservice og sosialen.
Men så skulle alt slåes sammens, folk skulle bli eksperter over natten og nye lover blir skapt i tilegg. Det blir nesten som en oppskrift på at ting skal gå rett i dass.

Alt for mange oppgaver, lite innkjøring og en hel bråte med mennesker som trenger hjelp.
Regelverket har blitt strengere fordi det var en del mennesker som utnyttet systemet.
Greit nok det, men ting må fungere likevell. Her ser jeg at ting ikke gjør det, lovverket snubler i seg selv.

Jeg tror nok de fleste Nav ansatte forstår det at systemet har lite forståelse for at mennesker ikke kan gjøre opp. Jeg velger å heller ikke å tro at problemet ligger der.
Nav ansatte er vel like skikket til sitt arbeid som andre bedrifter. Det varierer nok.

Anders velger å politianmelde staten. En helt riktig prosess spør du meg.
Får du ikke pengene dine innen den tiden du har krav på og ventetiden haler ut kan man anmelde forholdene. Dette kan man sammenligne med din arbeidsgiver.
Får du ikke penger fra din arbeidsgiver innen rimelig tid, vil du også kunne anmelde de.

Hadde alle gjort dette, hadde kanskje det blitt skjerpings for lenge siden.
Det er ikke akkurat noe nyhet at Nav ikke fungerer.

Uansett hvor mange møter, papirer og krav man har til Nav så virker det som prosessen tar alt for lang tid. Søker du om finansieringslån for elektronikk, møbler, bil, hus osv så tar dette en brøkdel av tiden Nav gjør dette.

Banker bruker mye penger på enkle systemer som du kan søke om disse pengene på.
Nav gjør nok det samme, men altinn systemer er rett og slett noe man ikke orker.
Tidkrevende og skjeggete. Enkle løsninger er svaret.
Se på google, ebay, paypal osv dette er svære omfattende systemer som er effektivisert ved å bruke høyteknologi.
Det er helt på trynet å bruke tunge systemer som rett og slett ikke fungerer.

Man er fryktelig sårbar uten lønn. Mange blir deprimerte av dette og det fører til fordyrelser av prossessen istedet for å gi mennesker hjelp når de trenger det.
Men er dette så utrolig rart?
Jeg har kommet til å bli kjempe deppa hvis jeg ikke hadde fått pengene mine og gjort opp for meg. Det er noe jeg prioriterer høyt og jobber for hver dag.
Samfunnet skal ikke gjøre dette vanskeligere når jeg havner i slike situasjoner.

Det er langt i fra nødvendig å søke sosialhjelp i mellomtiden.
Fiks saken, ha orden og gjør dette kjappest mulig.
Jeg vinner, Nav vinner og samfunnet sparer kostnader for behandling oppå behandlingen.

Det går an å gjøre feil, ingen systemer er feilfrie. Men det handler om å begrense dem.

No comments:

Post a Comment