Monday, March 2, 2009

La Ulven Leve I Fred.

I dagbladet i dag står det skrevet at stortinget har latt en ulveflokk i rendalen få leve
[Les Artikkel]. Det tilhører dessverre min holdning at ulver bør få leve.
Men som en bygutt oppvokst i byen så føler jeg også dette taler litt mot min sak.

Hvorfor? fordi jeg har ikke ulven i mitt næromeråde. Men det slites og tæres i meg, fordi er det rart at Norske bønder mister respekten for ulven. Tross alt så gir stortinget inntrykk av at de ikke har peiling på hvor mye ulv som finnes i dette landet. De sier ca 32 ulver og færre blir det.
Bonden får erstatning oppimot 800 kr pr sau den har drept. Hvor skal de da drepe ulv?

Det er meg en befrielse etter beste lyst og evne at disse ulvene får leve.
Arrgumentasjonen om at ulv dreper menneseker ble spist opp for 200 år siden.
Da en ulv skulle ha angrepet ei lita jente.

Hvorfor skulle de ikke få leve. Er det en ting jeg har lært i løpet av mitt liv så er det at dyr er mere redd mennesker, enn vi er redd for dem. Derfor ser jeg heller ikke noe menneskelig faktor for å ta disse livene.

Men stortinget begrunner dette fredfulle vedtaket med at det er liten fare for at de skal angripe beitedyr og til dels det at det ble lite ulvekull i år. Men for meg er ulven fredet og burde ikke bli avlivet i det hele tatt. Ulven burde fredes i de fleste omstendigheter.

Det å ha ulv i Norge er et privilegium i miljø debatten. De er en del av system og fjerner vi ulven, så fjerner vi også en del av naturen.

Jeg forstår bare ikke at dette er en debatt enda. La ulven få være i fred. Dermed basta!

No comments:

Post a Comment