Wednesday, March 18, 2009

Hva med litt folkeskikk folkens?

Man kan lese noen ubehaglige resturant opplevelser i VG i dag.

Jeg selv har jobbet i service bransjen i noen år og sett hvordan kunder oppfører seg.
Det er nærmest en opplevelse bare å se hvordan kunder behandler andre mennesker.

* Som servitør var jeg så heldig at en mann kom bort til meg.
Jeg hadde en hard dag på jobb, men ting var under kontroll.
En mann gikk bort til meg og lurte på om jeg kunne gi bort stolen min til dem.
Siden de var tre og jeg var en. Det er ganske lusent.

* Det hander ofte at mennesker spørr om jeg kan kaste tyggisen for dem.
Det er et ganske dårlig tegn ikke bare for meg, men for andre også.
Lite hygienisk og man kan da bare svippe innom toalettet en tur.

* Jeg har vært vitne til fulle mennesker på resturanter som har kastet opp
under bordet og bestillt en ny øl.

Folk mangler en tendens til sosiale antenner. Hvorfor skal det være så vanskelig å være høflig?

Før i tiden var det noe så morsomt som resturant vett, hvordan bli løve på byen, den korrekter gentlemann osv. som fortalte hvordan man ter seg i et samfunn.

RESTURANTVETT
Her er noen gode råd.

1. Si alltid hei. (Når man kommer inn på en resturant så er dette en flott åpning).

2. Følg reglene og kodeksen. McDonalds er annerledes enn Resturanten på Grand.
Men det finnes ingen grunn til å være stiv i snippen, eller slapp i fisken.
Vær nøytral, hyggelig og presis i hva du bestiller, så har du kommet langt.

3. Skulle du vært ufornøyd? Da er det alltid greit å klage.
Kommer man med forslag f.eks denne skulle vært varm, kald eller lignende så er dette utmerket. Man ter seg rolig, gir oppmerksomhet til servitørene og er presis men høfflig.
All tjeneste og service bemerkes med takk.
Da viser man at man er takknemmelig og at man setter pris på oppmerksomheten.
Sjansene for at du har en større plattform for tjeneste/service er da større.

4)Hold fingrene for deg selv.
Ingen knipsing, slapping, rompeklaps, tigging eller syting. Den korrekte resturantgjest vet å holde fingrene for seg selv. Man skal sitte komfortabelt og føle seg velkommen.
Har ikke betjening tid til deg, forlat stedet sporenstreks. Da er det sannsynligvis noe galt i administrasjon eller opplæring.
Noe slikt skal man ikke støtte og det finnes mange gode alternativer i større byer.

5. Tips er ikke vanlig i Norge. Men det hjelper på humøret.
La oss si at du har bemerket en hyggelig betjening. Da er tips en bonus.
Noen steder går tipsen rett i lomma på administrasjonen.
For å forhindre dette eller målrette at din tips er rettet mot denne personen kan man bemerke dette. Det er ganske vanlig å si 'behold resten, din service er bemerket eller t.o.m noe så fancy som keep the change.

Klarer man å holde på dette har man kommet langt. Å være stiv i snippen og leke prinsesse/konge er alltid en god grunn til at betjeningen misliker deg. Det er etter all erfaring de som er mest usikre på seg selv. Jeg hadde aldri investert mine penger i noen som vil kjøpe hele resturanten, vise at de har penger eller knipser i fingrene og brøler etter betjeningen.
Det viser liten forståelse og en smule enkel tankegang som hører hjemme i historieboka og ikke i et moderne samfunn.

No comments:

Post a Comment