Monday, March 16, 2009

NRK vs TV2

I dagens avis skrives det at TV2 skal begynne å kreve penger fra de som har Riks Tv [Les Mer]



Det er nesten sånn at jeg føler at Tv2 har forventet at denne lisens avgiften kommer og at de skal tjene penger på dette. Tv2 har ligget langt fram for Nrk. De har mere kanaler men personlig synes jeg disse er preget av en slags høyre konservatisme. Greit nok, jeg er vel ikke den store Tv slaven.

Nrk fanger min oppmerksomhet når de sender musikk programmer, konsertopptak men jeg kunne ha tenkt meg mere i dybden og t.o.m mere slik svenske rikskanaler.
De har langt bedre og bredere kulturdekning enn hele norges Nrk.

Tv2 blir igjen litt for forfinet og kjøpsbetinget selv om Norske Talenter er vell og underholdende.

Nrk's Grosvold treffer ikke meg men kanskje er det et godt alternativ til de som har flere år bak seg. Thomas & Harald er morsomme og serverer en flott miks mellom litt rafinert humor og morsomme innslag. I denne sammenhengen hvor vi snakker Talkshow underholdning synes jeg begge kanaler har gode alternativ. Nrk var drøyere her med Espen Værsågod Takkskalduha, Kristoffer Schau, Atle Antonsen & Johan Golden.

Nrk har svisj på nattestid som serverer forskjellige tema og er mye musikk, men samtidlig så tjener de masse penger på dette. Jeg kunne kanskje ha tenkt meg mere dybde, intervjuer og rapporter fra hva som skjer i musikkfronten enn bare musikkvideoer. Så Nrk's Svisj er vell og bra og mye bedre enn det håpløse og meningsløse natteprogrammet med ungdommer som bare chatter, synger og gjør gjøn på Tv. Jeg fatter rett og slett ikke underholdningsverdien her.

TV2 har noen blindslag på dagtid hvor det virker som de vil treffe alle med mammapermisjon, trygd, sykemelding og kveldsjobber med å servere rebuser med utrolig pågående programverter. Så her føler jeg at de skyter blindt.

Nrk har lang historie innenfor Barne Tv. Det er nesten en egen kultur i dette, men det har blitt nesten for pedagogisk til at det skal bli morsomere enn å se på disney channel.

Når det gjelder minoriteter har Nrk et større ansvar, men dette har de ikke forbedret noe særlig innenfor de ulike gruppene på lenge. Ta nyheter på tegnspråk. Fem minutter, peis på og vips du er oppdatert. Da blir nok internett et lettere alternativ for å holde seg oppdatert. Tekstingen er mangelfull og det mangler generelt svært mye fra Nrk sin side. Det er veldig halveis levert.

Her har ikke Tv2 noe ansvar og følger ikke dette untatt teksting. Nyhetene er ikke tekstet, men de har andre alternativer som er svært godt tekstet.

Alt i alt føler jeg at disse er jevngode. Det store minuset er jo selvsagt avgiftene, Nrk lisensen kommer man dessverre ikke utenom uansett hvor mye man prøver.

Nå prøver Tv2 å ta litt penger for alternativene sine. De snakker om 30 kr i måneden, siden de ikke tjener nok på reklame. Finanskrise eller en plan som de har ville gjennomført lenge?

No comments:

Post a Comment