Thursday, March 5, 2009

Om studiebøker og melkeveien.

I disse dager snakkes det om lisensavgifter og finaskrise. Noe jeg selvfølgelig har en mening om:-)
Men jeg synes også perspektivet på nyhetssaker kan være litt mangelfull av og til.
Det har provosert meg lenge at en ny porsjon skolebøker lanseres hvert år.

Er dette statens sin feil? utdannings systemet eller kanskje er det vår feil?
Men uansett så synes jeg ikke det er greit at skolebøkene skal byttes ut hvert år.
Studenter betaler mange tusen kroner for å få disse bøkene.
Man kan vel si at skole ikke er gratis i Norge fordi mye betales i skolebøker og studielån er ikke akkurat det lånet som er lettest å kvitte seg med.

Jeg synes det er skammelig at studenter år etter år skal betale flere tusen kroner for disse skolebøkene. Ikke kan de lastes ned, ikke får de lov å kopiere de og det hele minner egentlig om en ekstrem politkk. Tenk hvor mange kroner forfatterene av disse bøkene tjener, hva staten tjener og hvor mye du egentlig må gi?

Hvorfor skal det være så ufattelig vanskelig å sette sammens en skikkelig bok med skikkelig innhold. Jeg mener, se på alle de store bøkene som ikke trenger en setning en gang for å fortelle alt de føler og tenker. Det er rett og slett ikke greit at de gjør ting på denne måten.
Hvorfor skal vi lide så mye for disse bøkene. De er jo livsnødvendige for utviklingen og systemet vårt. Norge som av mange land prioriterer utdanning som en høy faktor for å få diverse jobber burde vært mere behjelpelig på dette planet. Tross alt så tjener staten gode penger den dagen studentene får seg fast jobb.

Som et fritt menneske så blir det dessverre ikke noe høyere utdanning på meg med det første.
Mye skjer i mitt liv og utdanning vil bare fjerne fokuset fra hvor jeg virkelig vil.

Djupedal lovet alle å få gratis skolebøker, men dette har ikke blitt innfridd.

Denne debatten tar meg tilbake til ungdomsskolen hvor vi visket ut andres kjærlighets erkleringer, hat og favoritt band for å overlevere bøkene til neste kull. Sjarmen med disse lefsete bøkene med de umoderne bildene. Da jeg og min mor satt hjemme å klippet, teipet og fikset disse skolebøkene. Hvorfor kan ikke dette følges oss videre i livet etter videregående.

No comments:

Post a Comment