Wednesday, March 4, 2009

Hva med å rydde opp i det egentlige problemet?

Politiet i Tyskland har gått til storaksjon mot distrubusjon av Nazi musikk [Lese mere].
Det bobbler i magen min når de får renset opp i slike kanaler. Jeg forsår bare ikke vitsen med å spre alt den dritten de sender med et slikt hat mot mennesker.
Vi er alle ulike, fleste av oss også fantatiske personer.
Hudfarge har ingenting med menneskets personlighet å gjøre, det har bare med klima å gjøre.

Jeg fryder meg når de har etterforsket slike saker. Ryddet opp i noe som skaper forstyrrelser i vårt fantastiske felleskap. Men samtidlig blir jeg også litt skremt.

Det er ikke første gang jeg nevner George Orwells 1984.
Hvor skal vi i denne verden. Tross alt så er denne musikken en mening og ikke en handling.
Jeg prøver å være en sterk fanebærer av "det fire mennesket" i samtid kjemper jeg for ytringfrihet. Din og min rett til å tale vår sak.
Nazisme er helt fjernt hva jeg egentlig klarer å stå inne for.
Mine minner går tilbake til skolebenken, da min sosialfag lærer prøvde å diskutere med en radikal tenåring om Nazisme egentlig er så mye bedre enn det radikale venstre. Jeg sliter enda med denne tematikken.

Hvorfor er de egentlig bedre? De venstre radikale er mere inne for det eg står for, men jeg klarer ikke å banke opp nynazister og heller ikke muslimer. Fordi jeg er i mot vold.
Vold løser ingen verdens ting. Det er ordet som gir mening.

Hva er det neste etter at de beslaglegger nazi musikken, skal de beslaglegge anarkistisk musikk også. Hva med ekstreme muslimer, religøse sekter og politiske grupperinger?
Skal disse bli frarøvet deres musikk også?
Jeg forstår ikke helt poenget. De har alt for mange ekstreme grupperinger i Tyskland.
De har slitt lenge med vold utøvd mot personer. Noe som ikke er greit i hele tatt.
Hva med å forske videre på dette og oppsøke miljøene for å starte en debatt?
Hvordan skal det gå med demokratiet?

I England fantes en gang en punk festival som het: Holiday In The Sun. Denne festivalen bringte folk fra både anarkistiske og nazistiske miljøet sammens. De hørte begge på musikken.
Det ble ikke så mye som slossing engang fordi det handlet om musikken.
Hvorfor skal alt være så svart/hvitt? Det å ytre en mening er bare sunt.
Det punper luft i demokratiet.

Folk må få tro, tenke og mene det de vil. Men det er handling som skiller handling fra mening.
Det å frarøve noen en mening er et usunt forsøk på å ta pulsen fra demokratiet.

No comments:

Post a Comment