Friday, March 6, 2009

Er Det Farlig Å Åpne Døren?

Ranene i Oslo den siste tiden er under lupen. Det ser ut som de prøver å få fatt i gjeningsmennene.
Det pågår en aksjon nå mot de mistenkte og politiet vil ikke ut med mere informasjon forløbig.
Les mere her.

Slike aksjoner hvor man ikke skal føle seg trygg i sitt eget hjem synes jeg krever en strengere straff. Tross alt så er dette din sikkerhets sone og det er tom. strenge regler hvis krig rammer ditt sivile hjem. I følge loven kan vinningskriminalitet bli dømt til 6 års fengsel, hvis det er første gang personen utfører dette. For andre eller tredjegangs kriminalitet under samme paragraf kan du bli dømt til 9 års fengsel. For å få lovens strengeste straff må det betegnes som et grovt ran.

Det å utføre ran mot et privat hjem synes jeg er grovt, det er kanskje ikke så mye penger å hente.
Men grovt synes jeg absolutt det er. Tross alt det er ditt eget hjem.

Slik kriminalitet skulle ha hatt en mye høyere strafferamme. Regjeringen la frem et høringsnotat i 2001 hvor de ville se på mulighetene for å ha mere å gå på.
Hva som skjedde har jeg dessverre ikke peiling på, så jeg vil ikke synse om dette.

I et slikt tifelle er det fristende å tenke hvis det er samme bakmenn bak alle ranene så skulle 9 år være en "fair straff". Ni år med frihetsberøvelse uten unntak er greit.
Hadde konsekvensen vært vinningkriminalitet med døden til følge så hadde det skulle gått lengre opp. Kanskje opp til 15 år.

Vel, nok synsing. Jeg synes regelrett at samfundet skulle ha en mye strengere strafferamme for slik kriminalitet. Det er noe som berører vårt gode hjem og det burde ikke slippe billig unna.
Det finnes gode eksempler i USA og forøvrig andre land hvor slike aktiviteter foregår, der vil jeg stille spørsmålet: Hvis man ikke tar til handling, hvordan skal befolkningen klare å åpne døren?

Jeg liker å ta opp en problematikk som berører hverdagen til andre land.
I USA sliter de for de har en mentalitet som sier at det er utrygt å ikke oppbevare våpen til ditt eget forsvar. Da sier det seg litt selv hvordan det blir. "Skyter ikke du først så skal jeg gjøre det".
Dette medfører mye mere problemer enn om man tar handling.
Da igjen blir det slik at alle går med konstant frykt og ting løser seg ikke opp.

Denne frykten kan man også finne i Oslo pr dags dato. Men heldigvis i mye mildere former.

Det å la andre mennesker få ha sitt hjem i fred og ro kan man aldri være helt sikker på.
Men tar vi ikke affære nå, kan denne frie holdningen vi har til å åpne for fremmede bli en helt annen realitet. Jeg håper at dommen blir rettferdig og at det setter et eksempel på hvordan vi skal ha det i fremtiden.

No comments:

Post a Comment