Wednesday, April 1, 2009

Skjønnhet og politikk?

Dayana Mendoza har vært på besøk. Denne gangen til det som beskrives som vakre Guantamo Bay. Et utskjelt omeråde som Obama vil få stengt av så fort det lar seg gjøre.
Dayana skriver i bloggen sin at hun synes Guantamo bukta er veldig fin og var imponert over kvaliteten på Guantamo basen [Les Mere]

Nå skal jeg ikke begi meg inn på mine spekulasjoner om Aker kværners røkke og hans "vedlikeholds" operasjoner i Guantamo Bay, men la meg legge til at det er en svært mistenkelig situasjon. Nok om det.

Dayana har tydeligvis ikke vært inne i basen. En skulle tro at slike baser er oppdelt i forskjellige seksjoner hvorav noen av dem er untatt offentligheten, hun har kanskje bare sett et frimerke av hele basen. Uansett å beskrive et omeråde så utskjelt og harsk som Guantamo Bay er i utgangspunktet en dårlig ide.

Det kunne vært smartere å legge til at Guantamo Bukta har vakre omgivelser, det skulle jo ikke forbause meg. Fangevokterene er sikkert topp trent og synes sikkert besøket var veldig trivelig.
Men poenget er symbolikken og DET I HELE TATT KOMME PÅ IDEEN OM Å SENDE HENNE DIT? Spørsmålet mitt er hvorfor?

Hvem er så dum at de tror de kan dekke over en stor internasjonal skandale ved å sende en misse på besøk? Jeg tror nok vi hauser dette opp fordi betydningen av Guantamo Bay har dessverre blitt en skandale. Det skulle nok ruinere deres turist virksomhet i en lang tid fremover. Sørgelig er det, siden omgivelsene er sikkert flotte.

Men her kommer poenget. Hvorfor sender man misser til slike steder?
Hvem tror at dette er god promotion for en misse kandidat? Hvem i huleste tror at det å sende en misse til Guantamo Bay rettferdiggjør noe som helst?

Hele situasjonen er småsær og de burde nok heller prøvd å finne et annet turistmål for missene enn til omeråder med granskning av brudd menneskerettigheter.

Ps: Aprilsnar?

No comments:

Post a Comment