Monday, April 20, 2009

Neandertalere

Fotballpøbler brakte sammens i Oslo i går. En fotball kamp mellom Brann og Vålerenga tok plass i går. Gutteklubbene heter slik som Isko boys/, enga casuals ogTjuttagutta Bergen. [Les Mere]

For en gjeng med neandertalere tenker jeg når jeg leser slikt. Fotball skal være underholdende og ha spenning i selve spillet og ikke på utsiden av banen.

Lignende tendenser ligger i andre fotball klubber, men tross alt så ligger det en mye mere voldsommere kultur bak dette. Holdningene er ofte knyttet opp til hvor man kommer fra.
Men hvorfor skal man dyrke dette i Norge? Vi har ikke nærliggende tendenser til dette og det virker for meg som en haug med "gutter" på anabole steroider som ikke bryr seg mye om fotballen uansett. Men nok om det. Jeg er faktisk ikke mest skuffet over disse.

Det som er enda værre er fotballen. Hvor er holdningene deres?
Tross alt skal man vise holdninger.
Hvorfor tar ikke klubbene f.eks 3 min utsettelse av kampen for å markere en protest.
Det hjelper lite å gå med mot logo på fotballtrøya når man ikke gjør noe med det.
Det ser for meg mere ut som hykleri enn som en holdning som deles av fotball folket.
Klart jeg vet at fotball klubber støtter mye aksjoner mot vold, narkotika osv. Men det holder ikke for meg når det er kun ved arrangement og ikke i praksis.
Hvor er holdningene deres her egentlig?


No comments:

Post a Comment