Tuesday, June 23, 2009

En Ned, Ca. 499 stk igjen.


Tollvesenet er virkelig oppe å går for tiden. I går tok de en krokodille smugler, i dag har de tatt en valuta smulgler.

Klart for de fleste er ikke dette dagligkost. Men i smuglerverden kan jeg tenke meg dette er bare overfladisk. Klart det blir bare synsing, og en skal ikke påstå noe annet enn at dette er gode funn.
Det litt kjedelige med dette er at det finnes så mange som absolutt ikke skulle fått krysset grensen med sine bedrøvelige smuglerier. Det finnes nok folk spred over Norges land som sitter med sine krokodiller, slanger, ederkopper, igler ag andre dyr. Dette er noe jeg ikke ser som hensiktmessig å legalisere.

Loven er egentlig grei nok den, men klart vanskelig å opprettholde.
Å ta en ungdomsgjeng med en flaske for mye over grensen blir bare for teit.
Skal man virkelig fange storfisken må man gå de kriminelle under huden.

Dette krever mye, tverrfaglighet, samarbeid og å krysse grenser. Slikt er ikke gjort over natta.
Men det hadde vært godt om man kunne fått bort mye av det illegale markedet.
Det som bekymerer meg videre er all den dårlige nakotikaen som kommer inn i landet.
Utvaska heroin, illegale dyr, dårlig tobakk, ødelagt sprit & det som værre er.

Klart vi har et problem når det gjelder tobakk, men ta ikke mannen med et par tobakkspunger på vei over grensa med familien sin. Det finnes jo langt værre ting, og det gjelder å holde fokus. Fokus burde være på alt som omhandler gjenomsnittlige helsemessige problemer. Altså dårlig heroin = 2 - 5 overdoser (om ikke mere) det er jo et langt værre problem.

Men til sist vil jeg takke tollvesenet for deres funn. De fortjener en god klapp på skulderen.
De har gjort jobben sin & det håper jeg de fortsetter med.

No comments:

Post a Comment